Nie jest nowością, że transformacja cyfrowa przyspiesza, a firmy szukają skutecznych i opłacalnych sposobów, aby za nią nadążyć. Nearshore IT Outsourcing odpowiada na to wyzwanie, zapewniając dostęp do wysoko wyspecjalizowanych ekspertów IT z pobliskich krajów, zatrudnianych przy niższych kosztach, bez barier kulturowych czy językowych.
Ponieważ możemy oczekiwać, że Nearshore będzie się rozwijać w nadchodzących latach, zawsze warto dowiedzieć się, jak ten model outsourcingu powstał, dlaczego przynosi korzyści organizacjom, które są jego najpopularniejsze kierunki i jak może ewoluować w przyszłości.
Pochodzenie i ewolucja Nearshore
Model outsourcingowy Nearshore zyskał na popularności pod koniec XX wieku, zwłaszcza w latach 90., gdy Internet i technologie komunikacyjne ewoluowały, ułatwiając firmom efektywną współpracę z zespołami w różnych krajach.
Jednak to w latach 2000-tych Nearshore naprawdę nabrał rozpędu, z powodu poważnych kryzysów finansowych (takich jak globalny kryzys z 2008 roku), które zmusiły firmy do obniżenia kosztów. Wówczas Europa Wschodnia i Ameryka Łacińska stały się głównymi destynacjami Nearshore dla organizacji z Europy Zachodniej i Ameryki Północnej, odpowiednio, ze względu na znacznie niższe koszty pracy oraz zbliżone strefy czasowe.
Dlaczego firmy czerpią korzyści z Nearshore?
Ten rodzaj outsourcingu IT oferuje organizacjom wiele zalet, w tym:
- Efektywność kosztowa
Firmy mają dostęp do wysokiej jakości specjalistów w krajach, gdzie koszty zatrudnienia są znacznie niższe w porównaniu z rynkami lokalnymi. Szacuje się, że organizacje mogą zaoszczędzić średnio od 25% do 40% na kosztach rozwoju, korzystając z modelu Nearshore. - Bliskość i zbliżona strefa czasowa
Działanie w tej samej lub podobnej strefie czasowej ułatwia komunikację i współpracę w czasie rzeczywistym, co czyni Nearshore bardzo produktywnym modelem outsourcingu. - Bogata i wyspecjalizowana pula talentów
Większość krajów Nearshore oferuje dostęp do wysoko wykwalifikowanych i dobrze wykształconych specjalistów, zwłaszcza w dziedzinie technologii i inżynierii, co pomaga firmom w innowacjach i zwiększaniu ich możliwości technicznych. - Kompatybilność kulturowa i językowa
Klienci i ich partnerzy Nearshore zazwyczaj dzielą podobne wartości pracy, mają wspólne cechy kulturowe oraz często posługują się przynajmniej jednym wspólnym językiem. To sprzyja wzajemnemu zrozumieniu, poprawia relacje zawodowe i zmniejsza ryzyko nieporozumień. - Elastyczność i skalowalność
Nearshoring ułatwia zmianę lub skalowanie zespołów w zależności od potrzeb. Ta elastyczność jest szczególnie cenna dla firm działających na rynkach o zmiennych wymaganiach. - Ograniczanie ryzyka
Mając zespoły i ekspertów w różnych lokalizacjach, firmy dywersyfikują ryzyko i zmniejszają potencjalne zakłócenia działalności spowodowane wydarzeniami politycznymi, gospodarczymi czy środowiskowymi w jednym regionie. - Przewaga konkurencyjna
Połączenie oszczędności kosztów, dostępu do najlepszych specjalistów i technologii oraz zwiększonej produktywności skutkuje szybszym wprowadzeniem produktów na rynek, co daje przewagę nad konkurencją, która nie korzysta z modelu Nearshore.
Dyrektor Nearshore w Alter Solutions, Gonçalo de Góis, ma jasne dowody na korzyści płynące z modelu Nearshore: „Ten model pozwolił naszym klientom uzyskać wiele przewag nad tradycyjnymi i lokalnymi modelami, głównie w zakresie wyspecjalizowanej realizacji rozwiązań technicznych i funkcjonalnych, a także redukcji i optymalizacji kosztów. Ten model współpracy pozwala również na mniejszą rotację w zespołach naszych klientów, ponieważ pracownicy są bardziej zadowoleni, doceniając udział w międzynarodowych projektach. Wynika to nie tylko z dostępu do najnowszych trendów i paradygmatów technologicznych, ale także z faktu, że praca odbywa się zdalnie, w zgodnych strefach czasowych, co zapewnia lepszą jakość życia wszystkim zaangażowanym, co przekłada się na ciągłość projektu” – zapewnia.
W odniesieniu do obszarów, w których usługi Nearshore Alter Solutions wniosły największą wartość, przodują rozwój aplikacji, inżynieria danych oraz cyberbezpieczeństwo. Według Gonçalo de Góis, klienci Alter Solutions twierdzą, że rozwój tych obszarów „pozwolił im na cyfrowy rozwój biznesu w szerszy i szybszy sposób”.
Modele nearshore'owe dla różnych potrzeb biznesowych
Istnieją różne sposoby, w jakie firmy mogą skorzystać z Nearshore, w zależności od swoich potrzeb biznesowych i celów. Każdy model niesie ze sobą unikalny zestaw korzyści i wyzwań:
Rozszerzenie zespołu
Możesz powiększyć swój istniejący zespół IT, zatrudniając ekspertów nearshore.
Korzyści:
- Płynna integracja z istniejącymi zespołami.
- Lepsza kontrola nad zarządzaniem projektami.
- Opłacalne w porównaniu z lokalnym zatrudnieniem.
Wyzwania:
- Wymaga silnych umiejętności zarządzania projektami wewnętrznymi.
- Wymaga dużej zdolności do koordynowania ludzi i ułatwiania komunikacji.
Zespoły end-to-end
Możesz zatrudnić cały zespół na pełny etat, który będzie pracować wyłącznie nad Twoimi projektami.
Korzyści:
- Stałe skupienie na projektach klienta.
- Lepsze dopasowanie do celów i procesów klienta.
- Możliwość nawiązania długoterminowej współpracy.
Wyzwania:
- Wymaga wyższego poziomu zaangażowania.
- Może wymagać większej inwestycji początkowej.
Rozwój projektu
Przekaż konkretny projekt partnerowi nearshore, nie zatrudniając przy tym stałego zespołu.
Korzyści:
- Dobrze określone rezultaty i harmonogramy.
- Zmniejszone obciążenie zarządzaniem dla klienta.
- Dostęp do specjalistycznej wiedzy.
Wyzwania:
- Mniejsza kontrola nad procesem projektu.
- Potencjalne niedopasowanie do oczekiwań klienta.
Najlepsze miejsca na usługi IT Nearshore
Dla europejskich, afrykańskich i amerykańskich organizacji szukających usług IT Nearshore, zgodnie z najnowszym Indeksem Lokalizacji Usług Globalnych, oto niektóre z najlepszych miejsc, które warto rozważyć:
W Europie…
- Polska
Wysoko wyspecjalizowane i zróżnicowane usługi programistyczne w konkurencyjnych cenach sprawiają, że Polska jest atrakcyjnym miejscem. Dowiedz się więcej w tym artykule o tym, dlaczego Polska jest jednym z najlepszych krajów do nawiązywania usług nearshoringowych. - Portugalia
Kraj ten może poszczycić się jednymi z najlepszych uniwersytetów i ekspertów technologicznych w Europie, a także wielojęzyczną siłą roboczą (Portugalczycy są jednymi z najwyżej ocenianych anglojęzycznych mieszkańców na świecie).
W Afryce…
- Maroko
Na kontynencie afrykańskim trudno przebić Maroko pod względem konkurencyjności cenowej, strategicznej lokalizacji i wielojęzycznych możliwości (mieszkańcy mówią w języku angielskim, francuskim, arabskim i hiszpańskim). - Zjednoczone Emiraty Arabskie
Jako rozwijające się centrum technologiczne, które cieszy się dobrymi relacjami z kluczowymi krajami Zatoki i Afryki, Zjednoczone Emiraty Arabskie stają się rosnącym partnerem Nearshore w tym regionie.
W Ameryce…
- Kanada
Inicjatywy rządowe wspierające podnoszenie kwalifikacji siły roboczej IT w zakresie sztucznej inteligencji, a także bliskość kraju do Stanów Zjednoczonych, czynią go atrakcyjnym miejscem na usługi Nearshore. - Brazylia
To tutaj znajduje się największa pula talentów technologicznych w Ameryce Łacińskiej – brazylijscy programiści są szczególnie znani ze swoich umiejętności w Java i .NET.
Przyszłość outsourcingu IT Nearshore
Gonçalo de Góis nie ma wątpliwości co do potencjału wzrostu Nearshore. „Nearshore będzie nadal się rozwijać, szczególnie w najbardziej atrakcyjnych regionach, takich jak Portugalia, Maroko i Polska – kraje, w których obecna jest firma Alter Solutions. Wynika to głównie z połączenia atrakcyjnych wynagrodzeń, elastycznego stylu życia, biegłości językowej oraz kontaktu z najnowszymi technologiami – wszystko to tworzy idealne warunki do formowania doświadczonych zespołów, które mogą wspierać klientów w dowolnym miejscu na świecie” – argumentuje.
Liczby mówią same za siebie: przychody na rynku outsourcingu IT mają osiągnąć 541 miliardów dolarów w 2024 roku i 812 miliardów dolarów do 2029 roku, przy rocznym tempie wzrostu wynoszącym 8,48%, według danych Statista.
Jeśli chodzi o rodzaje usług, które prawdopodobnie będą preferowane, nasz dyrektor ds. Nearshore podkreśla znaczenie rozwiązań z zakresu cyberbezpieczeństwa. „Bezpieczeństwo jest obecnie jednym z głównych problemów na całym świecie, dlatego wraz z przyspieszeniem transformacji cyfrowej, która dotyka wszystkie sektory biznesowe, usługi cyberbezpieczeństwa są coraz bardziej poszukiwane przez naszych klientów, którzy chcą chronić się przed zagrożeniami i lukami, z jakimi mają do czynienia na co dzień podczas zarządzania swoją działalnością cyfrową. Model Nearshore jest najekonomiczniejszym sposobem na osiągnięcie tego celu.”
Globalni eksperci podkreślają również znaczenie nauki o danych w przyszłości Nearshore, ponieważ podejmowanie decyzji opartych na danych jest priorytetem dla nowoczesnych firm. Ta droga naturalnie prowadzi do rozwoju większej liczby narzędzi i technologii z zakresu sztucznej inteligencji (AI) oraz uczenia maszynowego (ML), w dążeniu do osiągnięcia większej zwinności i innowacyjności.